Postępowanie w przypadku złej jakości wody w budynkach wielorodzinnych

Problemy zwiazane z jakością wody do spożycia przez ludzi lokatorzy powinni zglaszać administracji budynków, a w przypadku braku ich reakcji do Oddziału Higieny Komunalnej właściwej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.

 

Na podstawie otrzymywanych skarg na jakość wody, można wyciągnąć wnioski, że mieszkańcy domów wielorodzinnych, zlokalizowanych na osiedlach mieszkaniowych administrowanych przez spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe i zarządy komunalne, nie są w pełni zorientowani, kto odpowiada za jakość wody doprowadzanej do ich mieszkań.

Mieszkańcy ci, zauważywszy zmiany w jakości wody, takie jak zmętnienie, osady rdzy, nietypowy zapach, próbują interweniować w przedsiębiorstwach wodociągowych. Takie interwencje często nie przynoszą skutku. Nieporozumienie wynika z faktu, że mieszkańcy nie są, w rozumieniu przepisów prawa, odbiorcami wody. Umowę w ich imieniu zawierają w tym przypadku w/w administratorzy. Umowa ta określa punkty podłączenia magistrali doprowadzającej wodę, do których za jakość wody odpowiada przedsiębiorstwo wodociągowe z wewnętrzną siecią osiedlową, będącą najczęściej własnością zarządców budynków, którzy również, poprzez swoich przedstawicieli, są stroną w kontaktach z przedsiębiorstwem wodociągowym. Często też służby techniczne zarządców budynków prowadzą prace remontowe, bądź likwidują awarie sieci osiedlowej. Prace te mogą mieć wpływ na przejściowe, lokalne, pogorszenie jakości wody. Dlatego też, w takich przypadkach, lokatorzy powinni w pierwszej kolejności zgłaszać problemy związane z jakością wody komórkom technicznym administracji budynków, a dopiero w przypadku braku reakcji, do właściwego terenowo Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

Krzysztof Wesołowski
Oddział Nadzoru Higieny Komunalnej